fredag 7 december 2012

Sölden

Jag har varit på glaciären idag igen. Lite bättre väder än igår, men fortfarande lite blåsigare än jag skulle önska.

Zwieselstein, byn där jag bor, har typ 17 hus, de flesta är hotell.
Idag lossnade det med åkningen, det kändes riktigt bra långa stunder. Jag har varit på "the Big 3", tre toppar på över 3000 meter.

onsdag 5 december 2012

Sölden

Jag har anlänt till hotellet i Zwieselstein, 10 minuter från Sölden. Ett perfekt ställe, som har allt jag behöver; bra rum, bra mat, ångbastu (!). Jag har åkt första dagen. Härligt! Jag hoppas bara att fler backar öppnas innan jag tröttnar på de som är öppna.

lördag 1 september 2012

Malmö

Idag handlar det om lingonrensning och om att städa och göra i ordning vår "gamla" gemensamma lägenhet inför den fyra timmars visning mäklaren skall ha i morgon.
Här tar Margareta och jag en lunchrast på Smak.

tisdag 7 augusti 2012

På väg hem...

Lunch på Löfstad slott, regnbågsforell och jag har just beställt creme brulee till efterrätt. Yum-yum.
Resan har gått bra så här långt, vägarbetena på Essingeleden var avslutade så jag slapp kö genom sta'n.

söndag 5 augusti 2012

Åland

Postmuseet i Eckerö. Det är här postvägen mellan Stockholm och Åbo "började" enligt en informationsskylt.

lördag 4 augusti 2012

På väg till Åland.

Efter en natt i Täby fortsätter brödratrions odyssé till Åland. Vi sitter på färjan och väntar på att den skall avgå mot Mariehamn.

fredag 3 augusti 2012

Visby

Sista lunchen på Gotland denna gång. Wisby hof, en österrikisk restaurang, nära Söderport. Riktigt bra mat till ett rimligt pris. På bilden syns efterrätten, apfelstrudel. Som ett extra plus erbjuder restaurangen sittmöjligheter inne i muren.

torsdag 2 augusti 2012

Gotland

Vi har tittat på Hoburgsgubben, Göte och Arne hade inte varit där förr. Nu är vi på vindkraftsutställningen på Näsudden. Verkar inte vara en kioskvältare, men det är jätteintressant.

onsdag 1 augusti 2012

Theresa Andersson på Bläse kalkstensmuseum. Jag ångrar inte att jag åkte, men det var för mycket ljud och för lite musik.

Gotland

Vi har promenerat utmed spåret vid Tule station. Än så länge går inte museijärnvägen hela vägen hit, men det är planerat och alla tillstånd och avtal verkar vara på plats.
Just nu åker vi med tåget, efter att ha lunchat på en sylta i Roma. Det var förvånansvärt bra mat vi fick. Enda undantaget var det som antagligen var lingonsylt smakade som sockeräpplen med spår av lingon.

tisdag 31 juli 2012

Visby

Lunch, plankstek, på Visby restaurang. Ingen kulinarisk höjdare!
Nu skall vi hälsa på Frida.
Vi har fint väder, och bor i en lägenhet som fungerar, men inte har ett dugg mer än vad som är nödvändigt.

söndag 29 juli 2012

På väg till Gotland

Jag, Arne och Göte åker till Gotland i morgon. Jag är på väg till Göte och har stannat för lunch på Gyllene Uttern. Smörstekt röding och creme brulee. Yum-yum.

torsdag 12 juli 2012

Födelsedagsmiddag

Vi firar Paula dagen före, eftersom hon skall till fallskärmsklubben i morgon. Middag på Mrs Saigon, en vietnamesisk restaurang.

lördag 18 februari 2012

Ölprovning

Jag fick en ölprovning i julklapp av Paula. Idag var Paula och jag på ölprovningen i Västra hamnen. Fyra sorter, från höger till vänster: lambic, lager, veteöl och porter. Paula tyckte bäst om lambic:en med körsbärssmak. Enligt etiketten var det 15% körbär i ölet. Själv tyckte jag bäst om de tyska ölen i mitten, lager och weissbier.

lördag 11 februari 2012

Val d'Isère

Samlingsrummet på hotellet, Dolomites. Väntar på att bussen skall komma och hämta oss om ett par timmar för att köra oss till Geneve, varifrån vi flyger till Kastrup. Vi är hemma före midnatt, hoppas jag. Fast Paula skall direkt till en fest på Brygghuset när vi kommer hem...

fredag 10 februari 2012

Pistkartan. Om du skärskådar fotot upptäcker du att det är taget igår; det var kallare idag, ca 15 minus på fm med strålande sol, på em kom lite lätt snöfall, men solen lyste fortfarande. Perfekt sista dag! Paula tyckte dock det var lite kallt, hon fick låna en tröja jag tagit med ifall det skulle blivit ännu kallare. På förmiddagen blev det lite hoppfoton på Paula och några åk i favoritbacken. På eftermiddagen lite åkande i Tignes och några åk i favoritbacken. Ikväll lär det bli höjdpunkten av veckans trerättersmiddagar om det är möjligt; hitills har det varit från jättegott till underbart. Enda lilla besvikelsen är att vi inte fått creme brulee på hela veckan. Men man kan väl inte få allt! Vi är båda jättenöjda med veckan, i morgon bär det hemåt.

torsdag 9 februari 2012

Val d'Isère

På förmiddagen åkte vi på glaciären var bilden är tagen. Fina backar, det blev också lite offpist. Ca tiominusgrader och strålande sol,så vädret kunde inte varit bättre heller. På eftermiddagen blev det lite molnigare och lite varmare, men backarna höll sig ganska bra trots det, så det var "helt OK". Paula åkte en stund i parken medan jag tog några åk i favoritbacken. I morgon vill hon bli fotad när hon hoppar. Men herregud vilken dålig form jag är i; jag känner tendenser till trötthet i benen efter bara någon kilometers åkning. För en gångs skull känns liftresorna som en välbehövlig vila snarare än ett praktiskt sätt att ta sig uppför backen.

onsdag 8 februari 2012

Sådana här snöskulpturer finns lite varstans i Val d'Isère, oftast med ansikten åt två håll. Idag har det varit någon minusgrad, halvklart och blåsigt. Vinden var inte så jobbig på förmiddagen, men blev värre och värre ju längre dagen led så vi gav upp redan vid tvåtiden. Då blåste det så mycket att det inte var en njutning att åka längre. Jag föredrar vädret vi haft tidigare i veckan. Vi åkte med på en pistvisning som arrangörerna av vår resa höll i. Första gången (och sista?) vi gör något sådant? Ganska trevligt, men roligare att bestämma själv.

tisdag 7 februari 2012

Val d'Isére

Idag åkte vi i Tignes, ett angränsande backsystem som är hopbyggt med Val d'Isére. Här åker vi ett tåg som går genom berget upp till glaciären på toppen. Vi var 3456 m ö h, ett par hundra meter högre än igår. Många fina backar även i Tignes. Dagen avslutades med ett nästsista åk i favoritbacken i Val d'Isére. Förmiddagen hade samma väder som söndag, måndag. På eftermiddagen mulnade det och kom också några snökorn. Det blev också varmare även om vi inte tyckte det kändes så.

måndag 6 februari 2012

Idag åkte vi på glaciären innan det började blåsa för kraftigt. Glaciären är en bit uppåt och till höger från var denna bild är tagen. Efter att blåsten skrämt bort oss testade vi lite andra backar, och avslutade med några åk i favoritbacken. Vi hoppade som vanligt över sista åket eftersom de flesta skador inträffar på det, och gav oss hem till hotellet efter nästsista åket. Samma temperatur och samma väder som igår. Jag tycker det är bra, Paula tycker det är för kallt. Vi såg en (reklam?)filminspelning; en bil körde upp och ner i en backe. Han körde som jag lärt mig att INTE göra; ta sig upp med konstant hjulspinn... Vad hade han för däck, månnto?

söndag 5 februari 2012

Val d'Isére

Trerättersmiddag på hotellet. Riktigt gott. Bättre standard på maten än på hotellet i övrigt. Men hotellet uppfyller i alla fall våra behov.
Härlig dag i backarna; 15-20 minusgrader, strålande sol, bra backar. Enda lilla orosmolnet var att Paula höll på att förfrysa fingrarna, men nu har jag köpt nya handskar till henne. I morgon skall Paula ta mig till nya backar hon känner till sedan sitt senaste besök här.

lördag 4 februari 2012

På väg till Val d'Isére

Första väntan på Triangelns station. Mycket packning blir det.